عنوان شماره: پاییز 96 عنوان به فارسی: حرفه ای گری در دستیاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران و عوامل مؤثر بر آن
فایل PDF این مقاله: از صفحه: 45 تا صفحه: 53
خلاصه به فارسی: زمینه و هدف: حرفه¬ایی¬گری به رفتارها، اهداف و یا کیفیتی گفته می¬شود که حرفه یک فرد متخصص را مشخص می¬نماید. آموزش حرفه¬ای¬گری بخش ضروری برنامه آموزشی دستیاران بالینی است. این مطالعه قصد دارد به ارزیابی سطح حرفه¬ایی¬گری و عوامل مؤثر بر آن در دستیاران مشغول به تحصیل در بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی ایران بپردازد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی شامل 117 دستیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 بود. امتیاز حرفه¬ای¬گری و خرده-مقیاس¬های آن پیامدهای مورد مطالعه بود که با استفاده از نسخه فارسی و اعتبار یافته مقیاس طراحی شده توسط برد طب داخلی آمریکا (ABIM) اندازه¬گیری شد. از آزمون تی، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چندگانه در تحلیل داده¬ها استفاده شد.
یافتهها: میانگین ± انحراف استاندارد سن 103 دستیار 17/30 ± 22/2 بود. میانگین ± انحراف استاندارد امتیاز حرفه¬ای¬گری و نیز خـرده¬مقیاس¬های شرافـت و درستکاری، احتـرام و نوع دوستی و تعـالی به ترتیب برابر با 63/0 ± 1/6، 35/6 ± 0/1،03/6 ± 9/0 و 58/5 ± 38/1 بود. نتایج نشان داد رشته تحصیلی (زنان و اعصاب) عامل مؤثر بر حرفه¬ای¬گری بود (05/0 P
کلمات کلیدی به فارسی: حرفه ای گری، دانشجویان دستیاری، پرسشنامه برد طب داخلی آمریکا