عنوان شماره: تابستان 1402 عنوان به فارسی: بررسی کارآیی کلاس های مجازی در آموزش جراحی پلاستیک در دوران همه گیری COVID19
فایل PDF این مقاله: از صفحه: 62 تا صفحه: 73
خلاصه به فارسی: زمینه و هدف: همه¬گیری بیماری COVID19 در ایران اثرات گسترده¬ای داشته و دارد. تأثیر بیماری بر آموزش پزشکی منجر به تعطیلی دانشگاه¬ها و محدود شدن اقدامات درمانی به مداخلات ضروری و اورژانسی شد. با تعطیلی کلاس¬های دانشگاهی، آموزش آنلاین و از راه دور وسعت بیشتری پیدا کرد. مطالعه اخیر به بررسی میزان کمیت، کیفیت و میزان کارآمدی آموزش¬های آنلاین در مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک می¬پردازد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می¬باشد که پس تایید از کمیته اخلاق پزشکی انجام شد. در این مطالعه رضایت دستیاران و اساتید گروه آموزشی جراحی ترمیمی و پلاستیک از نظر میزان کمی و کیفی کلاس¬های آموزش مجازی مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار از پرسشنامه و اطلاعات کمی مربوط به زمان کلاس¬ها و میزان مشارکت بر اساس مستندات موجود و فیلم کلاس¬ها استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن ۲۲ انجام شد. ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﺴﺒﺖ و درﺻﺪ و ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺷﺪ.
یافتهها: نتایج مطالعه در ده حوزه شامل: استفاده از ابزار کمک آموزشی در فـرآیند آمـوزش مجـازی، امکان دسترسی شرکت کنندگان به منابع آموزشی، بررسی تعامل و مشارکت متقابل، رضایت از زمان برگزاری کلاس، دسترسی به کلاس برای شرکت کنندگان، روش¬های ارزشیابی و آزمون¬های مجازی، دسترسی به اساتید خارج از ساعت کلاس، رضایت از روش تدریس، رضایت از محتوای ارائه شده در کلاس و رضایت کلی از دوره آموزش مجازی بررسی و نشان داده شد در همه موارد آموزش مجازی با تفاوت معنی¬داری از نظر آماری مورد پذیرش افراد گروه قرار گرفته است.
نتیجهگیـری: با توجه به اینکه بیماری کرونا همچنان ادامه دارد و ممکن است بیماری شبیه به این مورد در آینده اتفاق بیافتد و با توجه به اینکه مطالعه ما مناسب بودن آموزش مجازی را توصیه می¬کند، بهتر است این روش در سطح وسیع¬تر آموزش داده شده و به کار برده شود.
کلمات کلیدی به فارسی: بیماری کرونا، آموزش مجازی، مطالعه توصیفی تحلیلی