نام كاربري
كلمه ورود
درخواست عضویت
کلمه ورود را فراموش کرده ام

صاحب امتیاز:جامعه جراحان ایران
مدیر مسئول:دکتر ایرج فاضل
سردبیر: دکتر سید عباس میرمالک
مدیر اجرایی:

آدرس:تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی غربی (گیتی)، پلاک 65-
کد پستی:1668753963
تلفن:26755411
دورنگار:26912113
پست الکترونیک:info@ijs.ir

صفحه نخست :: بخش مدیریت نشریهصفحه قبل

عنوان شماره: پاییز 1403
عنوان به فارسی: بررسی رضایت شغلی کارکنان مجتمع بیمارستانی فوق تخصصی در استان هرمزگان در سال 1402

فایل PDF این مقاله:
از صفحه: 58 تا صفحه: 67      

خلاصه به فارسی:
زمینه و هدف: رضایت شغلی، چالشی حیاتی برای سازمان¬های مراقبت سلامت است. سازمان¬های بهداشتی و درمانی به علت اهمیت وظیفه¬ای که در زمینه پیشگیری مـراقبت و درمان بر عهـده دارند، از جایگاه ویژه¬ای در جامعه برخوردار می¬باشند و نارضایتی شغلی کارکنان مراکز درمانی موجب پایین آمدن کیفیت خدمات ارائه شده و در نهایت نارضایتی بیماران خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رضایت شغلی کارکنان مجتمع درمانی فوق تخصصی شهر بندرعباس در سال 1402 انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش توصیفی – تحلیلی حاضر به‌صورت مقطعی در مجتمع درمانی فوق تخصصی بندرعباس در سال 1402 انجام شد. جامعه مورد بررسی، کلیه کارکنان شاغل در بیمارستان مذکور بود که ده درصد از افراد، معادل 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد و نمونه¬گیری در این مطالعه به روش تصادفی انجام شد. به‌ منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون-های chi-square،T-test وOne-way ANOVA انجام شد. یافته‌ها: یافته¬های این مطالعه نشان داد که میانگین نمره کل رضایت شغلی در بین کارکنان 96/13 ± 95/46 بود. بیشترین میانگین مربوط به بعد نوع شغل با میزان 90/3 ± 62/11 و کمتـرین میانگین مربوط به بعد نظام پرداخت با میزان 34/2 ± 52/5 بود. 50 نفر (2/53%) کارکنان دارای رضایت شغلی متوسط، 24 نفر (5/25%) دارای رضایت شغلی ضعیف و 20 نفر (3/21%) دارای رضایت شغلی خوب بودند. نمره رضایت شغلی کارکنان برحسب جنسیت، سن، تأهل، شیفت کاری و سابقه کار اختلاف معناداری نداشت؛ اما اختلاف معناداری بین نمره کل رضایت شغلی کارکنان بر حسب سطح تحصیلات، پست سازمانی و میزان درآمد مشاهده شد (P < 0.05). نتیجه‌گیـری: رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط بود. این میزان، اگرچه نامطلوب نیست؛ اما در شرایط ایده آل و مطلوب خود نیـز قرار ندارد. بنابراین لازم است که سرپرستان، مدیران بیمارستان و مسئولین مربوطه با آگاهی از شرایط موجود، از طریق توجه بیشتر به رضایت شغلـی کارکنان و عوامل مـؤثر بر آن و اهتمـام به ارتقای سطـح آن، زمینه را برای نیل به شرایط مطلـوب مهیا سازند و کارکنان خود را در سازمان کارآمدتر، اثربخش¬تر و راضی¬تر نمایند.


کلمات کلیدی به فارسی:
رضایت شغلی، کارکنان، نظام پرداخت، نوع شغل، فرصت پیشرفت


نویسندگان این مقاله:
دکتر زهرا مستانهنویسنده اصلی
فائزه حسن پورنویسنده فرعی
دکتر امین قنبر نژادنویسنده فرعی
دکتر علی موصلینویسنده فرعیmouseli136025@gmail.com
دکتر ایمان میریاننویسنده فرعی




بالای صفحه
صفحه اصلی  |  تماس با ما  |  آرشیو مجله  |  نقشه سایت  |  عضویت  |  ارسال مقاله  |  پیگیری مقاله

استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2007, 2009 - Last Update 5-11-2009
Powered By www.itpco.net    www.itpco.ir
( ITPCO ) شرکت توسعه انفورماتیک ایران
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید کمیسیون نظارت بر نشریات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور