عنوان شماره: تابستان 92 عنوان به فارسی: پژوهش در جراحی، دستاورد: تعریف و روشهای ارزیابی
فایل PDF این مقاله: از صفحه: 97 تا صفحه: 104
خلاصه به فارسی: چرا ما به مفاهیم و ارزیابی دستـاورد نیاز داریم؟ جایگزینی برای زیستشناسی سلـولی و ملکولی به عنوان وسیلهای برای مدلسازی بر مبنای واقعیـت در پزشکـی در اقدامات مربوط به دستاورد یافته شده است. نقش دانشمنـد حقیقتاً چیزی بیش از یک روششناس دقیـق و اندیشمند خبره نیست، اما فردی پدید آورنده و ارائهکننده نیز هست، فـردی که نگـرانیهای ابتداییاش بازتاب نیـازهای فردی و اجتمـاعی است. Remlan مفهوم سه انقلاب را در مـراقبتهای پزشکی بدینگـونه پیشنهاد کـرد: دهههای 1970-1950 مبدأ این گستـرش و سالهای 1985-1971 انقلاب پرداختکنندهها بود و سال 1986 تا زمان حال که عصر اقدامات و تحرکات مربوط به دستاورد است. به نظر میرسد این طبقهبندی در مقابل تعریف کهن از علم قرار میگیرد، اما در واقع مفهوم جدیدی نیست، در حقیقت فرانسیس بیکـن در قـرن هفدهم، علم را به عنوان خدمتی در جهت رفاه و سعادت تعریف کرد. حال سئوالات انتقادی جدید زمانی مطرح میشوند که مفاهیـم دستاورد پس از چند مدلسازی و انجام تجربیات به مورد اجرا گذاشته میشود دستاورد در مسیر درستـی برای پزشکی جهتگیری شده است؟ همانگونه که Epstein سوال میکند: آیا ما را به جائی که میخواهیم، میرساند؟